
© 2025 VIZUS | webmaster
Tento web je provozován na systému CMS.
|
Dva pohledy na skládku
Místostarosta Vladimír Wasyliw a starostka Marie Štráchalová komentují
rozhodnutí zastupitelstva
Trpělivost přinesla růže Na
svém listopadovém veřejném zasedání udělalo městské zastupitelstvo důležitý
krok. Po dlouhých jednáních rozhodlo o další budoucnosti mšenské skládky TKO.
Zastupitelstvo 10 hlasy rozhodlo o pronájmu skládky firmě AVE CZ. Toto
rozhodnutí může být podle mého názoru významným mezníkem v historii našeho
města. Proto je na místě krátké ohlédnutí za celou historií těchto
jednání.
Skládka na okraji města jistě není pro jeho
obyvatele žádnou radostí. Každá, i sebe lépe provozovaná skládka představuje
vždy pro své okolí potenciální ekologické riziko. Přiznám se, že ani já jsem
nikdy nebyl jejím velkým příznivcem. Že skládka existuje je prostě realita, se
kterou jsem se stejně jako většina občanů smířil. Předpokládal jsem však, že
toto riziko bude vyváženo ekonomickým přínosem pro město i jeho
občany.
Na sklonku loňského roku se před zastupiteli objevil
problém. První etapa skládky, kterou město do té doby provozovalo samo, byla
téměř naplněná. Bylo třeba rozhodnout co dál. Město připravilo projekt na další
etapu, nemělo však prostředky (cca 5 mil. Kč) na její vybudování. Vzhledem k
problémům se státní dotací na výstavbu Domova seniorů si nemohlo vzít ani úvěr.
Řešením se zdálo být zafinancování stavby soukromým investorem a splácení
investice z budoucího provozu. V těchto souvislostech jsme se začali zabývat
také systémem provozu. Z ekonomického posouzení první etapy se ukázalo, že
informace o ročním cca třímilionovém přínosu pro rozpočet města je značně
neúplná a zkreslená. To totiž platilo pouze v letech (2002-2004) kdy byl splacen
úvěr na výstavbu. V předchozích letech příjmy ani nestačily pokrýt náklady a
splátky úvěru a město tak vlastně dotovalo skládku ze svého rozpočtu. Za
celou dobu provozu 1.etapy (1996 – 2004) byl celkový zisk po odečtení nákladů
cca 3,5 mil Kč, tedy v průměru okolo 440.000 na rok, na rekultivačním fondu byly
zhruba 3 mil. Kč a předpoklad na rekultivaci 1.etapy 7,2 mil. Kč. Bylo jasné, že
než provozovat dál skládku tímto způsobem, je lepší ji zrekultivovat a
uzavřít.
Abychom zvolili opravdu nejlepší řešení, nechali
jsme provést u odborné firmy nové zaměření a ekonomické posouzení dalšího
provozu. Z něho bylo zřejmé, že skládka má potenciál být pro město velice
zajímavým zdrojem příjmů. Proto jsme hledali způsob, jak tohoto potenciálu
nejlépe využít. Nutná byla v každém případě spolupráce s odbornou firmou.
Odpadové hospodářství a speciálně skládkování je natolik složitá oblast, která
je navíc ovlivňována různými lobbistickými skupinami, že v ní laik nemá šanci
uspět. V úvahu připadalo uzavřít s odbornou firmou společný podnik, nebo
skládku pronajmout. Obě řešení měla své klady i zápory. Zastupitelstvo nakonec
preferovalo pronájem. Oslovili jsme řadu odborných firem. Pět z nich vyjádřilo
zájem o jednání. Postupně však z různých důvodů ztrácely zájem a dlouho jsme
měli na stole pouze jedinou nabídku na pronájem od firmy Remondis. Podle
několika nezávislých posouzení však tato nabídka byla navíc pro město značně
nevýhodná. Až na poslední chvíli přišla výrazně zajímavější nabídka firmy AVE
CZ. To odstartovalo další jednání při kterých obě firmy svou nabídku ještě
postupně navyšovaly. Zastupitelstvo tak nakonec mělo k posouzení dvě poměrně
kvalitní nabídky. Celkem jednoznačně rozhodlo, že nabídka firmy AVE CZ je
podstatně výhodnější, a to nejen po stránce ekonomické, ale i odborné a
dává tak možnost minimalizovat ekologická rizika a výrazně je ekonomicky
kompenzovat.
Co tedy konkrétně přinese pronájem skládky? 1.
Vybudování všech dalších etap na náklady nájemce bez jakéhokoli zatížení
rozpočtu města. 2. Nájemné 500 tis. Kč ročně hrazené předem. 3.
Garantované ukládání minimálně 20 tis. t odpadu ročně. To při stávajícím
zákonném poplatku 300 Kč/t činí roční čistý příjem rozpočtu 6 mil. Kč. Od roku
2007 se poplatek zvyšuje na 400 Kč/t a od roku 2009 na 500 Kč/t. Z této částky
bude mít město 4,5 mil k dispozici již do 31. 1. příslušného roku. 4. Úhradu
rekultivace celé skládky včetně již naplněné 1.etapy (na kterou nyní městu chybí
cca 4 mil. Kč). 5. Garantovanou zvýhodněnou cenu poplatku pro město ve výši
300 Kč/t po celou dobu existence skládky, navyšovanou maximálně o inflaci. 6.
Minimálně 1% z obratu skládky pro kulturu a sport ve Mšeně. 7. Minimálně 1x
ročně zdarma úklid městských komunikací. 8. Zabezpečení garantované ceny i v
době budování 2.etapy bez nutnosti platit zákonné poplatky na jiné skládce,
vyřešené „mezideponováním“ odpadu na skládce v Benátkách na náklady firmy. 9.
Nabídku zvýhodněné ceny za odpad pro další obce SOK.
Nespornou výhodou je, že se jedná o velkou firmu, která má zkušenosti z
hospodaření s odpady a to nejen v ČR, ale také v Maďarsku a Rakousku. Na
rozdíl od firmy Remondis již 2 skládky provozuje. Dá se tedy předpokládat
minimalizace ekologického rizika pro okolí města. To má však v nájemní smlouvě
zajištěny také kontrolní mechanizmy veškeré činnosti nájemce. V nejbližší době
je třeba ještě doladit přesné znění smlouvy, aby byla ošetřena všechna rizika
města.
Jsem přesvědčen, že za takových podmínek má smysl
dále skládku TKO ve Mšeně provozovat. Pokud jsme zdržením při hledání řešení
ztratili možná několik set tisíc korun v letošním roce, do budoucna se nám to
mnohonásobně vrátí. Zastupitelé (nejen ti současní, ale i ti budoucí) teď mají v
rukou to, jaký bude konkrétní přínos z provozu skládky pro každého občana našeho
města. A právem každého občana je od nich toto požadovat. Osobně to považuji za
splnění dalšího z úkolů, které jsem si při zvolení do funkce místostarosty
vytyčil. Věřím, že výhodná řešení pro město se podaří najít i při řešení dalších
problémů města.
Vladimír Wasyliw, místostarosta
Vážení čtenáři, jsem starostkou města od roku 1994, a tudíž
mohu být již považována za pamětníka v historii města a jeho životě. Někteří ze
současných zastupitelů byli zastupiteli i ve volebním období 1994 – 1998, které
výše zmiňuji. Tehdy jsme dostali jako zastupitelstvo druhého volebního období po
„revoluci“ do vínku téměř připravenou stavbu čistírny a skládky TKO. Píši
záměrně „téměř připravenou“, protože mnoho základních věcí, nutných k výstavbě,
zajištěno nebylo (výkupy pozemků atd.). Zajistili jsme výstavbu skládky, o které
je ve článku pana místostarosty, nazvaném Trpělivost přinesla růže, řeč. Nemohu
souhlasit s uvedenými čísly a závěry, že naše skládka nepřinášela do rozpočtu
města uvedené finance. Doporučuji čtenářům i pisateli článku, vezměte papír a
tužku a počítejte se mnou.
- na skládku bylo uloženo od začátku (v letech 1997-2004) 98
tis. t odpadu - při průměrné ceně 350 Kč/t je zisk z úložného 34,3 mil.
Kč - roční náklady na skládce l,2 mil. Kč x 8 let = 9,6 mil. Kč - zbývá
24,7 mil. Kč, tudíž na l rok (1997-2004) cca 3 mil. Kč
Co jsme udělali se zbývajícími financemi, jak jsme utratili
těch 24,7 mil. Kč?
Takto: - splatili jsme výstavbu skládky = 17,5 mil. Kč -
splatili jsme kompaktor = 2,5 mil. Kč - splatili jsme vážní systém = 300 tis.
Kč - splatili jsme výkupy pozemků = 898 tis. Kč celkem 21,198 mil.
Kč zbývá = 3,5 mil. Kč
Pan magistr dospěl ke stejnému
číslu, rozdělil jej na počet roků skládkování a dospěl k závěru, že průměr dá
440 tis. Kč na rok, a tudíž je lepší skládku zavřít. To jsou, vážení čtenáři,
počty učitelské, ale rozpočet města se skládá z příjmů a výdajů. A příjmy u nás
jsou různé daně a poplatky a příjem ze skládky, který činil dosti podstatnou
příjmovou část rozpočtu (lze nahlédnout na finančním odboru města) a byl pro nás
velice důležitý. Byl jedním z hlavních částí příjmů města. Závěr výčtu výše
uvedených čísel je ten, že skládka pro město byla důležitým
faktorem.
Musím oponovat i v tom, že jsme nemohli postavit
další etapu sami. Mohli!!! Byl předjednán úvěr v KB Mělník, stavební povolení
bylo v lednu 2005 vydané, projekt schválený, připraveno výběrové řízení, čekali
jsme na „oddlužení města“ ze strany Ministerstva financí, které bylo skutečně
provedeno v měsíci dubnu 2005. Počítali jsme, že v době, kdy probíhala jednání k
oddlužení, provedeme výběr dodavatele stavby, poté doladíme úvěr (cca 5 mil.
Kč), a jakmile dovolí počasí, začneme stavět, abychom co nejdříve opět
skládkovali na naší skládce. Příjem odpadu na skládku znamená příjem do pokladny
města. Je nutné pro čtenáře ještě zveřejnit, že výstavba první etapy skládky
byla nákladná proto, že se budovalo celé zázemí skládky, od vlastního úložiště
včetně jímek, správní budovy, váhy, garáží, kompaktoru, komunikací, oplocení
atd., což ale bude sloužit pro další etapy skládky. Takže každá další etapa již
nebude finančně tak nákladná. Zastupitelé se rozhodli jinak, což popisuje pan
místostarosta v další části svého článku.Mrzí mě, že celé nákladné zázemí
skládky jsme vybudovali a zaplatili vlastně pro někoho dalšího, kdo bude
skládku provozovat, ale to už je skutečně na rozhodnutí zastupitelů a záleží
vždy na počtu hlasů při rozhodování zastupitelstva. Tato záležitost se mi
nepodařila obhájit.
Vážení čtenáři, místostarosta si splnil,
jak píše, další svůj úkol, který si předsevzal, já naopak. Já jsem používala
obyčejný rozum a kupecké počty a netajím se tím, že jak je výše uvedeno, ten
jeden hlas, který chyběl do plného počtu souhlasného zastupitelstva na
odsouhlasení historického významného mezníku, byl můj.
Vážení čtenáři, považovala jsem za nutné tyto informace vám poskytnout. Nejde mi
o žádný „volební guláš“, jelikož jsem již za starostenským zenitem, pouze o
podání skutečných podložených informací.
Marie Štráchalová, starostka |