![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tento web je provozován na systému CMS. |
Protikuřácký řetěz
A jak protikuřácký řetěz, přesněji 4 řetězy vznikaly? Učitelé po krátkém motivačním úvodu informovali žáky o postupu celé akce. Zazněla dvě důležitá pravidla: 1. uvádí se jen pravda, 2. za pravdu se netrestá. Akce byla samozřejmě anonymní, byla zajištěna diskrétnost – v zadní části třídy byla připravena lavice s barevnými proužky, otázkami a lepidlem. Žáci měli za úkol odpovídat na 4 barevně odlišené otázky. Pokud si na danou otázku odpověděli kladně, vybrali barevný proužek, slepili ho jako další článek řetězu.
Něco z výsledků: projektu se zúčastnilo 248 žáků z 291, nejdelší řetěz byl slepen ze 148 článků a odpovídal otázce: „Mám jednoho nebo oba rodiče kuřáky“, dalším méně příjemným zjištěním bylo, že máme na naší základní škole 29 kuřáků. A jaké závěry z výsledků akce plynou pro metodika prevence, vedení školy a pedagogy? Především, že téma kuřáctví mezi mládeží a dětmi je nutno zařazovat do jakéhokoliv předmětu nebo hodiny, ale vždy je potřeba s dětmi otevřeně hovořit a vést je k upřímné diskusi v oblasti kouření. Dále je důležité kvalitním zapojením žáků v interaktivních preventivních programech nacvičovat podstatné dovednosti, např. jak odmítnout cigaretu, jak trávit volný čas, jak se uvolnit.
Potencionální kuřáky vedeme ke snaze o změnu svého chování v oblasti kouření, uvědomění kladů, které jim, když přestanou kouřit, přinesou změny do běžného života. Mgr. Hana Nečasová, metodik prevence na ZŠ Mšeno |