Obří hlava a žábaOlešnoVečer před kostelem sv. MartinaSkalní útvar Pokličky

Město MšenoŽivot ve městěInformace pro turistyFirmy, službyMšenské novinyDomůAnglickyNěmecky


 ?

 

 Anketa

© 2025 VIZUS | webmaster

Tento web je provozován na systému CMS.

Jawa 175 - pravý stroj pro pravou dobu


   Jawa 175V roce 1932, kdy ještě doznívala hospodářská krize, nebylo mnoho zákazníků, kteří by si mohli pořídit motocykl za 15 000 korun. Mnoho výrobců motocyklů, ale i automobilů bylo v této době nuceno ukončit výrobu.
   Této situaci se Jawa postavila se stopětasedmdesátkou. „Nejlepší stroj za málo peněz“ – hlásal dobový reklamní slogan. Nová lehká Jawa 175 byla na tehdejší poměry velice levná, stála jen 4 650 Kč, což byla jedna třetina ceny ostatních motocyklů této třídy. Nová jawička měla tříkanálový dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 172,6 cm3, ten disponoval dostatečným výkonem 3,6 kW při 3 750 otáčkách za minutu. Motocykl měl třístupňovou převodovku, obsluhovanou ruční pákou, vedenou přímo ze skříně. Rám byl z lisovaného plechu. Motocykl dosahoval rychlosti 70–80 km/h při průměrné spotřebě 3–3,5 l/100 km.
   Aby mohla továrna vyrábět motocykly již v roce 1932, nekoupila v Anglii jen motory Villiers, ale i převodovku a další potřebné díly. Malá Jawa se stala během krátké doby prodejním šlágrem a výrazně se zasloužila o motorizaci tehdejšího Československa. Stroj byl v průběhu let různě vylepšován a modernizován, proto se ve výrobním programu udržel až do roku 1946, kdy byly sestrojeny poslední poválečné kusy.
Za VTCM

Jiří Říha