![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tento web je provozován na systému CMS. |
Veteránské okénkoJiž v roce 1931, kdy se chystala výroba stopětasedmdesátky, se v Jawě projednávala velká mezera ve výrobním programu mezi Jawou 500 OHV a 175 Villiers. Z tohoto důvodu se v továrně usilovně pracovalo na dalším novém modelu. Nová Jawa 350 SV měla nahradit stávající pětistovku a měla být určena pro velice náročné zákazníky. Prototyp tohoto stroje byl poprvé představen na Pražském autosalonu v roce 1934. Motocykl měl lisovaný dvojitý trojúhelníkový rám s lisovanou přední vidlicí odpruženou centrální vinutou pružinou a velkou palivovou nádrž. Tentokrát postavila Jawa první vlastní motocykl s novými pozoruhodnými konstrukčními prvky. Již v této době byl motor o ventilovém rozvodu SV vybaven elektrickým spouštěčem. Sekundární převod zajišťoval kardanový hřídel, podobně jako u pětistovky. Při zkouškách se motocykl osvědčil, ale výroba byla velice drahá, třistapadesátka stála tolik jako pětistovka. V roce 1934 Jawa rozšířila přesto výrobní program o jednu třistapadesátku. Stroj měl stojatý vzduchem chlazený jednoválcový motor SV o objemu 346cm3, který stroji udával výkon 8,8 kW, což je 12 HP. Přední lisovaná vidlice vycházela z typu Jawy 175, palivová nádrž byla o objemu 10,5 litru a byla sloučena s olejovou nádržkou. Zapalování bylo buď dynamo-bateriové firmy Bosch nebo dynamo-magnet firmy Miller. Motocykl dosáhl při své hmotnosti 125 kg rychlosti až 100 km při průměrné spotřebě 3,5 litru na 100 km. Třistapadesátka byl spolehlivý motocykl s dobrými jízdními vlastnostmi. V levnějším provedení stál motocykl 6 950 korun. do roku 1936 se vyrobilo 2 504 kusů. Tato Jawa se zúčastnila mnoha silničních i terénních soutěží. Jiří Říha
22. květen Veteránská veselice, stadion Mšeno,
20 h Bližší informace: Jawa-Moto-ČZ Veterán Club Mšeno, Husova
149, Mšeno |