
© 2025 VIZUS | webmaster
Tento web je provozován na systému CMS.
|
Komunikace a kanalizace
- letošní jednoznačná priorita při rekonstrukcích ve městě
Zhruba čtyřicítka občanů se ve středu 16. dubna sešla na sále Městského úřadu ve Mšeně, aby se seznámila s projekty, které připravilo vedení města v souvislosti s rekonstrukcí místních komunikací. Schůzku moderoval Ing. Martin Mach, starosta města. V úvodu mj. řekl:
„Nyní byla zahájena první etapa uzávěry – od křižovatky Nádražní – Boleslavská – Hlovecká, která je pravým „gordickým uzlem celé stavby“, protože tam jsou spousty sítí, tři kanalizace a tři vodovodní řady. Po jejím dokončení bude otevřena pro provizorní provoz.
Dále se bude pokračovat od Václavíkových směrem ven z města, kde se v pravém jízdním pruhu bude hloubit zhruba čtyřmetrový výkop na dvě kanalizace (dešťovou a splaškovou vodu). Při této části stavby, která bude trvat zhruba dva měsíce, bude částečně průjezdný levý jízdní pruh pro lidi, kteří tam bydlí. Rovněž bude umožněn průjezd do zahradnictví.
 Po dokončení kanalizace přijdou práce na odtěžení materiálu ze stávající vozovky v hloubce minimálně 50 cm a následné zaplnění prostoru konstrukčními vrstvami, po kterých se bude moci provizorně jezdit, než přijde finální pokládka asfaltové vrstvy. Ta se dá očekávat na podzim.
Poté začne další etapa – postup prací ze zmíněné křižovatky směrem do města, ke služebně Policie ČR. Zde je třeba vybudovat kanalizační řad, který se zde pohybuje ve značné hloubce, a proto se dá postupovat jen několik metrů denně. S přibývajícími metry směrem do města by se tempo prací vzhledem ke stoupající výšce potrubí mohlo zrychlit. Při kompletní uzavírce Boleslavské ulice se počítá s lokální objízdnou trasou přes Klůček, kde bude doprava řízena semafory, jako tomu bylo při revitalitalizaci náměstí. Je snaha zachovat příčné přejezdy přes Boleslavskou ulici – Havlíčkova/Havlíčkova, Na Výsluní/Školní. Pomocí těchto spojek se podaří udržet alespoň provizorní možnost vjezdů do těchto ulic.
Při rekonstrukci Boleslavské ulice se předpokládá i archeologický výzkum, který naváže na průzkum prováděný na náměstí Míru. Doufáme, že vzhledem k velkému počtu sítí nebude výzkum zásadního charakteru.
Celá investiční akce je v řádu 20 milionů Kč. Většinovým investorem je Středočeský kraj, menšinu (zhruba 1/7) zajistí Město Mšeno – část chodníků, parkovací stání, vegetační úpravy a napojení dešťových svodů do kanalizace. Toto napojení město zaplatí, předá vlastníkům do správy a bude požadovat trvalou údržbu svodů tak, jak o tom hovoří i Občanský zákoník.
 Podobná situace je i s kanalizačními přípojkami, budovanými v Nádražní ulici a v úseku od křižovatky s Nádražní ulicí směrem k výkupu šrotu. Město zaplatí instalaci kanalizace na hranici pozemku, ovšem pouze v případě, že se vlastník objektu do jednoho roku připojí. Pokud to učiní později, bude muset veřejnou část přípojky uhradit ze svého.
V této souvislosti apelujeme na vlastníky nemovitostí v uvedené části města, aby si vyřešili své kanalizační přípojky či izolaci soklů svých domů po dohodě s firmou provádějící rekonstrukci. Všechny případné úpravy by měly být vyřešeny ještě před dokončením rekonstrukce. Poté už budou veškeré stavební úpravy vyloučeny. Nyní je tedy ideální situace pro případnou výměnu např. starší kanalizační přípojky, protože minimálně dalších deset let nebude povolen žádný zásah do opravené komunikace.“
Diskuze V následné diskuzi zodpověděl otázky přítomných občanů starosta Ing. Martin Mach spolu s Milanem Hlaváčkem, stavbyvedoucím firmy Silmex, která ve Mšeně zajišťuje rekonstrukci místních komunikací.
Kdy začne druhá etapa rekonstrukce Boleslavské ulice? To se úplně přesně určit nedá, protože to ovlivňuje celá řada faktorů, např. počasí nebo nepředvídatelné technologické potíže. Bude hodně záležet na kvalitě podloží komunikace. Může se stát, že bude neúnosná a nastane nutnost výměny podloží. Obávám se, že tato varianta může nastat. Je to časově náročná operace, tím se vše může prodloužit třeba o měsíc. Předpoklad zahájení druhé etapy – červen 2014. Pravděpodobně se začátkem prázdnin bude zahájen postup prací směrem do města, což vyhovuje faktu, že děti nebudou chodit do školy.
 Kde se bude moci parkovat? V momentu, kdy Boleslavskou rozkopeme, bude obtížné do ní vjíždět. Parkovat bude nutné v bočních ulicích. Po zakrytí výkopu např. v Hlovecké ulici tudy bude možné opatrně projíždět. Snaha všech je minimalizovat tuto obtížnou dobu pro vlastníky nemovitostí.
Co bychom měli vědět k zajištění návaznosti nejrůznějších prací při rekonstrukci, např. nové kanalizační přípojky? V této souvislosti mohou nastat dvě situace: a) při obnově stávající přípojky nebude nutné věc řešit se stavebním úřadem ani mít projekt ču stavební povolení. b) pokud půjde o zřízení úplně nové přípojky, bude nutný jak projekt, tak i povolení stavebního úřadu.
 Jak bude celá stavba koordinována? Až kanalizace „dojede“ k policejní služebně, Havlíčkova se v kontaktu s Boleslavskou překope a v poměrně malé hloubce se udělá kanalizace, čili kompletní uzávěra by neměla trvat déle než týden. Poté se výkop zasype a ulice bude opět opatrně průjezdná. Už nyní dochází ke každodenní koordinaci prací u firmy Modern Roofing tak, aby nebyla narušena výroba. Podobně to bude u dalších institucí, jako např. mateřská škola či domov seniorů. Při postupu prací budeme chtít, aby zůstala průchozí pěší trasa alespoň na jedné straně Boleslavské ulice.
Jak bude o prázdninách zprůjezdněna ulice před školou? Zde se sešlo více více projektů naráz, ale všechny spolu souvisejí. Hlovecká ulice by měla být zprůjezdněna do konce května, tím pádem i průjezd kolem školy, což bude fungovat jako provizorní spojka pro lehkou dopravu, tedy nikoli nákladní.
Kdy budou skončeny práce v úseku od Hlovecké ulice ven z města? V nejbližší době bude skončena křižovatka Hlovecká/Nádražní, pokryta provizorním krytem a zhruba dva měsíce bude opatrně průjezdný alespoň jeden jízdní pruh pro obsluhu nemovitostí. Může se stát, že třeba jeden den bude tento úsek neprůjezdný, ale po zasypání děr se opět bude moci jezdit.
Jak bude zajištěna bezpečnost pěších při cestě na stadion, kam chodí i menší děti... Situace bude řešena tak, že zůstane průjezdný (tedy i průchodný) alespoň jeden jízdní pruh buď pro pěší, nebo pro vjezd sanity či hasičů. Dozor nad celou stavbou má velká firma Pragoprojekt, kterou si najal Středočeský kraj. Její postup je až pedantský včetně činnosti bezpečnostního technika, který bude na takové věci dohlížet.
 Jak bude řešeno parkování, když v Boleslavské to nebude možné? Především v bočních ulicích. Nepočítáme s tím, že bychom na náměstí Míru zrušili placené parkování, neboť musíme zajistit parkovací místa pro zákazníky mšenských obchodů. K dispozici bude parkoviště vedle základní školy či v Hlovecké ulici, což obnáší místo pro nejméně dvacítku aut.
Jak bude řešeno stání v ulici před mateřskou školou? Problémy jsou zde už nyní. Není možno udělat nějaká opatření? Bohužel velká část řidičů nerespektuje dopravní značení a zastavuje (stojí) na místech, kde to není dovoleno. Zákon hovoří jasně o zachování třímetrového pruhu v každém směru, což při zastavení u školky není splněno. Proto zde žádné dopravní opatření udělat nelze. Jen můžeme požádat policii o kontrolu, aby tam auta nestála dlouhodobě.
Jak se dozvíme přesná data zahájení jednotlivých etap prací? Několik dní dopředu – rozhlasem, zprávou na městském webu či pomocí lístků do schránek v Boleslavské ulici.
Jak bude zajištěn svoz komunálního odpadu? Tuto povinnost má ve smlouvě firma provádějící rekonstrukci, že musí tento svoz zajistit. To znamená, že buď bude stanoveno místo, kam občané své popelnice dopraví, nebo je na místo, kam se dostane svozové auto, přesune rekonstrukční firma pomocí lžíce nakladače. Konkrétní problémy se budou řešit v průběhu stavby. Pokud se svozové auto všude nedostane, bude to řešit městský úřad svými prostředky.
Při poslední debatě o Boleslavské ulici jsme byli seznámeni s projektem výsadby ovocných stromů, k němuž byly některé připomínky. Zůstal projekt stejný, či došlo k nějaké změně? Z 99 % zůstal stejný. Změna nastala ve změně odrůdy jednotlivých stromů. Další drobnou změnou je zlepšení bezbariérovosti chodníků, např. různé vodicí proužky pro slabozraké a slepce.
Kdo bude pečovat o vysazené ovocné stromy? Kamínky ze zimní údržby jsou na chodnících ještě teď. O stromy se postará nejprve odborná firma, poté pracovníci města. Ke kamínkům: pracovníky, kteří se o toto starají, máme od začátku dubna. Ne vše zatím stihli uklidit
Budou na vozovce nějaké retardéry? Nebudou, protože na silnicích vyšších tříd ani být nemohou. U Václavíkových bude semafor s radarem. Autobusová zastávka před základní školou je rovněž řešena jako zpomalovací, s bezpečnostním ostrůvkem. V úseku od stadionu směrem do města žádné zpomalení není, ale již zde se řidiči pohybují v uzavřené obci, tedy s povinností dodržovat rychlost do 50 km/h.
Důležitá věc – přechody. Jak budou řešeny? Nejdůležitější přechod před základní školou bude nasvícen shora speciálními světly. Ostatní přechody, kterých bude pět, budou zvýrazněny tzv. „blikačkami“. Jejich technologie se dlouho ladila. Nakonec se zvolila solární světla, která se automaticky zapnou v momentu, kdy se sešeří, bez ohledu na veřejné osvětlení, např. ve dne při bouřce. Navíc je poměrně jednoduchá oprava, protože se mění jednotlivá světla, nikoli celý systém.
Jak budete postupovat s místním rozhlasem? Většinu kabelů máme už v zemi, kam přijde i zbytek celého vedení.
Budou se nějak zpevňovat vjezdy do jednotlivých domů? Budou řešeny podkladní betonovou vrstvou a silnější zámkovou dlažbou, která by měla vydržet i vjezd nákladních vozidel např. s uhlím.
Uvidíme pracovníky firmy na stavbě celý týden včetně nedělí? Firma plánuje nasazení svých lidí v průběhu celého pracovního týdne. Soboty by byly asi častější, v neděli bychom pracovali pouze výjimečně.
Bude docházet k otřesům po průjezdu nákladních vozidel i po zrekonstruované vozovce? Únosnost komunikace je plánovaná tak, aby v následujících desítkách let nedocházelo k žádným otřesům, které by měly negativní vliv na přilehlé nemovitosti.
Bylo by možné umístit na křižovatku u Stránky bližší informace o objížďce? Řada aut se nyní otáčí až u pekárny. Požadavek bude přednesen firmě provádějící dopravní značení, a když to bude možné, situaci napravíme.
K dalšímu průběhu debaty, v níž se probírala rekonstrukce dalších místních komunikací (zejména Mělnické ulice), se podrobně vrátíme v příštím čísle Mšenských novin.
Karel Horňák |