
© 2025 VIZUS | webmaster
Tento web je provozován na systému CMS.
|
Slovo má starosta
Jaké jsou aktuální novinky v rozhodujících projektech v našem městě?
Také v dnešním čísle pokračujeme v seriálu o stavebních projektech, probíhajících na území našeho města. Podrobné informace poskytl Mšenským novinám Ing. Martin Mach, starosta města.
Rekonstrukce Boleslavské ulice Teď bojujeme zejména o to, aby se zde stavba nezastavila. Takové nebezpečí reálně existuje, i když se všemožně snažíme, aby taková varianta nenastala. Po odkrytí zeminy v první části ulice bylo zjištěno nevhodné podloží, které bude nutné vzhledem ke špatným výsledkům zkoušek vyměnit v celé délce rekonstruovaného úseku. Čili nastala varianta, které jsme se obávali. Bude nutné odtěžit zhruba 40 cm zeminy navíc, vyměnit spraše za kamenivo, jinak by vozovka neměla potřebnou únosnost. Operace tak bude náročnější jak časově, tak i po stránce větší zátěže pro občany. Protože se jedná o velkou změnu projektu, musí ji schválit Středočeský kraj. Posledního června by dodatek ke smlouvě měl jít do rady kraje. Doufáme, že bude schválen, což dá zelenou pokračování celé rekonstrukce. Přes všechny potíže je stále reálné, že se podaří stihnout plánovaný termín dokončení - říjen 2014.
Na tuto akci, kterou z většiny hradí Středočeský kraj (z evropské dotace), jsme získali dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na bezbariérové chodníky. Další finance přijdou z Ministerstva životního prostředí na výsadbu zeleně v Boleslavské ulici. Pokud všechno klapne, tyto dvě dotace by měly městu přinést zhruba milion Kč. Kromě rekonstrukce podloží dokončujeme zároveň splaškovou kanalizaci v Nádražní a Boleslavské. Do konce června proběhnou zkoušky čerpací stanice, umístěné za budovou nádraží, a v průběhu léta vyzveme nemovitosti k napojení. Jako první připojíme ZUŠ, na níž se bude ověřovat funkčnost celého systému. České dráhy jsme vloni vyzývali, aby něco udělaly s budovou nádraží. Po loňském odmítnutí se letos „hnuly ledy“ a mšenské nádraží dostane zbrusu nový „kabát“ v podobě střechy, oken i fasády. Bude to rozhodně příznivý dojem pro návštěvníky při prvním kontaktu s naším městem.
Veřejné osvětlení Vojtěchov Tato stavba, při níž se rovněž rekonstruuje nízké napětí a realizuje pokládka kabelů ČEZu do země, zatím probíhá hladce. Předpokládám, že do konce léta by nejzvažnější části projektu mohly být hotovy. Řízené protlaky v komunikaci byly použity na území města vůbec poprvé. Byly velké obavy ze skalního podloží, ale vše se zdařilo a nyní už nic nestojí v cestě.
Podobná stavba – vysokonapěťové propojení trafostanic mezi Romanovem a Rájem – byla zahájena minulý týden. Tento potřebný krok na vytvoření okruhu vedení vysokého napětí kolem města prokázal svou potřebnost. V den, kdy byla stavba zahájena, uhodil blesk do drátů na druhé straně Kokořínského dolu a „naše“ vesnice v údolí byly několik hodin bez proudu, přitom Mšeno však běželo. Až se toto propojení dokončí, podobná situace nenastane, protože do oblasti bude možné pustit proud „shora“, nebo opačně „nahoru“ při výpadku ve Mšeně. Trasa výkoppu je náročná, svažitá a místy skalnatá - celkem 2,2 km v lesním a skalním terénu. Zatím je tempo velmi dobré. Zdá se, že firma je šikovná, navíc přístupná našim podmínkám, aby se zničilo co nejméně lesních cest a neomezovaly se turistické trasy. Nejvíce frekventovaná místa se rozhodně nebudou dělat o sobotách a nedělích, jen v průběhu týdne a se zásypem, aby trasy byly o víkendu průchozí.
Rekonstrukce vodovodu v Mělnické Špatná zpráva z tohoto týdne: při všech výměnách vodovodních řadů v předcházejících letech, ať už to byl Sedlec, náměstí Míru či Boleslavská, docházelo i k výměnám přípojek k nemovitostem v režii vodáren (části přípojek na veřejném prostranství). Nyní jsem s překvapením zjistil, že v projektu výměna přípojek není. Zřejmě se změnila politika investora, kterým jsou Vodárny Kladno – Mělník. Máme tak na stole velký problém a zatím nevím, jak ho budeme řešit. Rozhodně však nebude možné, aby v době, kdy se bude dělat konečný povrch komunikace (v horizontu několika let), v silnici zůstaly staré železné či litinové přípojky, které jsou ve špatném stavu. Kdyby investice výměny přípojek zůstala na občanech (vlastnících přípojek), mohu jim minimálně slíbit, že by těm, kteří by neměli dostatek volných prostředků, město bezúročně půjčilo.
Poznámka k přípojkám Při rekonstrukci náměstí bylo plno dešťových svodů domů zaústěno do dešťové kanalizace a další se připojí v budoucnu v Boleslavské. Chtěl bych důrazně apelovat na občany, kterým jsme zaplatili zaústění, aby si pravidelně čistili části svých přípojek (zejména lapače naplavenin), což by měli udělat po větším dešti či větru. Pokud to nedělají, voda se vyplavuje na chodníky, které se ničí. O takovou údržbu se město starat nemůže a ani nebude. Pokud se vyskytne problém na chodnících, stavební úřad bude oslovovat dotyčné občany a vyžadovat nápravu na jejich náklady.
Kanalizace v Sedlci Další související akcí je výstavba kanalizace v Sedlci. Představenstvo vodáren (VKM) ji schválilo s tím, že 60 % investice by hradily vodárny, které si nyní zadaly zhotovení realizačního projektu. Jde vlastně o revizi projektu, který jsme platili my a získali na něj i stavební povolení. Vodárny se snaží najít ještě nějakou levnější a provozně úspornější variantu. Ovšem trasa potrubí se bude muset pohybovat na těch pozemcích, které jsou součástí předcházejícího územního rozhodnutí. Hlavním úkolem v Sedlci zůstává i položení dešťové kanalizace. Pokud dospějeme s vodárnami ke shodě, mohla by se výstavba rozjet ještě v letošním roce.
Oprava ulice Na Skaličkách Akce, kde klademe důraz na kvalitu v klíčové části historického jádra, zdárně pokračuje. Pečlivě ji dozoruje Národní památkový ústav. Sice nejsme omezováni termínem (na akci není žádná dotace), ale do konce léta (konec srpna) by Skalička měla být s konečnou platností dokončena. Je hotová opěrná zeď, jsou schváleny pískovcové části na prostřední zeď. V příštím týdnu se začnou pro ni stavět základy a schodiště.
Parcely v lokalitě Na čihadle Jedná se o parcely na území bývalého školního pozemku, jejichž prodej bude součástí debaty na červnovém zasedání zastupitelstva. Tím, jak zde stavby infrastruktury finišují, ke dvěma pozemkům města (u silnice) budujeme sítě, aby mohly být připraveny k prodeji. Ten se uskuteční transparentní formou veřejné soutěže, jejíž forma bude teprve stanovena. Poté by měla následovat stavba místní komunikace se sítěmi k dalším pěti parcelám, které však patří soukromým vlastníkům. Vzhledem k množství v současnosti zahájených staveb zatím nejsem schopen říci, kdy město bude moci zahájit stavbu přístupové komunikace. Letos to rozhodně nebude, maximálně se můžeme pokusit o projekt. Rozhodující však je, že výstavbou kanalizací a vodovodních řadů jsme do této lokality přivedli potřebnou infrastrukturu, takže v ní bude možný další rozvoj.
Rekonstrukce osvětlení v suterénu ZŠ Jedná se o pilotní projekt přechodu na úsporná LED svítidla. Zatím je tam instalován zkušební pás světel v suterénu. Součástí rekonstrukce musí být také výměna letitých rozvaděčů a vyčištění prostoru od starých trubek a kabelů. Předpokládám, že se s provádějící firmou dohodneme už také proto, že dosavadní ohlasy personálu základní školy na testovací osvětlení jsou pozitivní. Rekonstrukci bude financovat samotná škola ze svého rezervního fondu. Celkovou částku zatím neznáme, protože se musí sečíst práce s vyřezáním kabelů, schovat trubky do nějakého esteticky přijatelného „kastlíku“, pak bude následovat rekonstrukce rozvaděčů a kabelů a teprve nakonec nákup a instalace vlastního osvětlení. Předpokládaná doba návratnosti investice vzhledem k úsporám elektřiny je pět let, což chceme v pilotním projektu ověřit a v dalších letech postupně rekonstruovat i další části školy, a tím zajistit kvalitnější prostředí žákům i pedagogům.
Karel Horňák
(06/14) |