![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tento web je provozován na systému CMS. |
Mšenská ZUŠka zažila trochu bláznivý rokMšeno - Je zřejmé, že jsme jako ZUŠka, někdy na začátku školního roku 2015 - 2016, vstoupili bůhvíjak a bůhvíkudy, do jiného časového prostoru, než v jakém se tento svět běžně pohybuje. O co jde: poslední týden v srpnu 2015 proběhl jako přípravný; rozvrhli jsme si koncerty, výstavy, soutěže, vernisáže, žádosti o granty, zájezdy, interní večery, ateliéry, kovařinu, sklárnu, korepetice, postupové zkoušky..., a přišlo září a s ním začátek realizace toho všeho. Když jsme otočili list kalendáře na další měsíc, nebyl tam říjen, nýbrž květen. Kdybychom neměli v rukou diplomy a medaile ze soutěží, vyúčtování grantů a programy proběhlých koncertů či výstav, tedy důkazy, že se všechno doopravdy uskutečnilo, musili bychom to považovat za sen. Zřejmě za to může bláznivost, o které Erasmus Rotterdamský ve své Chvále bláznivosti z roku 1511 píše takto: „Také to bych chtěla hned říci: všechny znamenité činy byly vykonány jen na můj popud a všechna znamenitá umění byla vynalezena jen z mého podnětu.“ Tato renesanční učebnice o tom, kterak na svět hledět s nadhledem, je jedním ze základních pramenů umělecké výuky v naší škole. Zdá se tedy, že bláznivost se postarala o to, že tento končící školní rok můžeme označit adjektivem – bláznivý. Nyní podrobněji o tom, jak se bláznivost projevila v obou uměleckých oborech ZUŠ Mšeno, tedy v oboru výtvarném a v oboru hudebním. VÝTVARNÝ OBOR Středobodem zájmu výtvarného oboru bylo, je, a bude směřování k řemeslné preciznosti, až dokonalosti, která může být v budoucnu korunována uměleckým puncem. Orientujeme se na tradiční řemeslné obory a jejich materiály, které jsou spjaté s uměním a historií naší země: kovářství, sklářství, restaurátorství (sgrafito, mozaika), grafika (nově i počítačová) a fotografie. Kouzlo umělecké tvorby nezná hranic, inspiruje žáka k práci s cíleným zdokonalováním sebe sama, vposledku ke kultivovanému projevu, jímž obohacuje prostředí, v němž se pohybuje. Veliké kouzlo nastává v kombinaci technik a materiálů. V tom jsme konkurence schopní a výjimeční. Jeden z příkladu tohoto tvrzení: ZUŠ Mšeno získala v loňském roce Cenu poroty na Mezinárodní dětské výtvarné výstavě v Lidicích, jež byla udělena za výjimečnou výtvarnou kolekci a také za dlouholetou kvalitní a systematickou práci s dětmi. V letošním 44. ročníku Lidice 2016, s tématem Škola? Vzdělání!, přepsala naše ZUŠka statistické tabulky celé historie soutěže, v počtu získaných ocenění. Překonali jsme i loňský fenomenální úspěch. To, co je pro většinu ostatních těžko dosažitelným kritériem, stalo se pro nás standardní normou. Pastelkový svět ze Mšena (Colours design Mšeno), se propracoval na oficiální pozvánky, katalogy a plakáty soutěžní výstavy, zasílané do celého světa. Pravidelně dvakrát do měsíce probíhají od října do června kurzy kovařiny s mistrem kovářem Lubošem Martínkem, nově s Jaromírem Hoškem. Pravidelně tvoříme ve Sklárně Ajeto Lindava, umělecky spolupracujeme se Střední uměleckoprůmyslovou školou sklářskou v Kamenickém Šenově, nejstarší uměleckou sklářskou školou na světě. Naším nejbližším partnerem je Domov seniorů ve Mšeně. Děkujeme především paní ředitelce Bc. Blance Dvorščíkové, MBA. Již šestým rokem pořádáme Výtvarnou prázdninovou školu pro žáky školy ve Mšeně a v Mělníku, o kterou je rok od roku větší zájem. Být na výsluní nese velkou odpovědnost za kvalitu odvedené práce. To by ale nebylo možné bez profesionálního pedagogického sboru. Máme v tomto smyslu na paměti slova amerického spisovatele Charles Farrar Browna: „Průměrný učitel vypravuje. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje.“ Děkuji žákům a pedagogům za vzornou reprezentaci školy v letošním roce. Jmenovitě Mgr. Štěpánce Hlavaté, Monice Chmelařové a Mgr. Aidě Líhové-Legnerové. Překonat sám sebe, znamená pro svoji tvorbu hořet a zapálit touhu i v ostatních. Být lepším než v předchozím díle, klást si odvážnější cíle, vzít na sebe riziko spoluodpovědnosti nejen za úspěch, ale také za jeho protipól. Hlavní akce výtvarného oboru HUDEBNÍ OBOR Také v hudebním oboru se školní rok nesl především na vlnách soutěží. Umělecká soutěž je pro studenta umělecké disciplíny tímtéž, čím je pro sportovce turnaj, závody, zápas. V izolaci není možné dosáhnout nadprůměrných výsledků, neboť mladý umělec (nebo sportovec) nevnímá proporce vlastní zodpovědnosti a pracovitosti, pokud nejsou konfrontovány s výsledky stejně starých žáků. Koncertní vystoupení může v procesu sebereflexe působit jen zčásti, a to ještě s nebezpečím, že klamavě. Plácání po ramenou, chvály a uznání působí pochopitelně povzbudivě a nikdy jich není dost, zvláště pro mladého umělce, avšak takové hodnocení je zpravidla nadsazené. Soutěžní klání v sobě zahrnuje ještě jeden důležitý aspekt: kromě brilantního technického nastudování skladby je nutné do vystoupení vložit přesvědčivou uměleckou kvalitu. V krasobruslení se například hodnotí technika jízdy a umělecký dojem, při pěveckých soutěžích se hodnotí technika zpěvu, výslovnost textu, intonace a především umělecký přednes příběhu, který pěvec přednáší v textu. Zde nestačí píseň pouze odstát. Dostávám se tak k citátu Jaroslava Seiferta z úvodu tohoto článku: spojením hudby a poesie vzniká píseň. A píseň, to je vždy příběh o lásce, o touze, o životě, o smrti, o květině, o člověku... Mladý zpěváček musí umět rozehrát v sobě všechny emoce, o nichž zpívá, a musí přesvědčit odbornou porotu složenou z vynikajících odborníků o svých kvalitách. Pochopitelně, že nejdůležitějším prvkem hudebního pracoviště je svědomitost, poctivost a kooperace všech vyučujících i studujících, násobená vzájemnou důvěrou. A jedině na tomto základě je možné vstupovat do jinočasového prostoru, v němž se montují snové konstrukce. Děkuji Jiřímu Koryntovi, Karlu Horňákovi a Pavlu Šebestovi za vynikající výsledky v hudebním oboru ZUŠ Mšeno. Děkuji také všem žákům a jejich rodičům. Hlavní akce hudebního oboru V letošním roce 2016 se celosvětově uznávaná česká pěvkyně Magdalena Kožená rozhodla osobně podpořit základní umělecké školy v České republice. Založila Nadační fond, který v rámci cílených aktivit napomůže zviditelnění tohoto unikátního systému uměleckého vzdělávání, dalšímu růstu uměleckých talentů a podpoří ZUŠky v jejich nadstavbových aktivitách. Záštitu nad projektem převzaly významné kulturní osobnosti, například šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek nebo šéfdirigent Berlínské filharmonie Simon Rattle. Na webových stránkách projektu čteme: V České republice funguje 488 základních uměleckých škol, ve kterých studuje 247 tisíc žáků. Představují nenahraditelné prostředí, kde se děti setkávají s uměním a mají příležitost jej systematicky poznávat. Zušky jsou unikátním zázemím pro rozvíjení kulturnosti české společnosti. Magdaléna Kožená k tomu dodává: „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat.“ Mgr. Čeněk Hlavatý, ředitel ZUŠ Mšeno, PhDr. Josef Šebesta, Ph.D., vedoucí hudebního oboru |