![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tento web je provozován na systému CMS. |
Seriál pro knihomolyVegetariánka se stala senzací Vegetariánka, která ve své domovině zdaleka tak nezaujala jako v Evropě, je nevšedním podobenstvím ze současné Korey. Název sám o sobě, stejně jako anotace, je poněkud zavádějící. Nepůjde totiž o nějakou obhajobu vegetariánství, potažmo veganství, kvůli němuž si hlavní hrdinka, do té doby poslušná dcera a manželka Jonghje, vyslouží pohrdání a odsouzení i od těch nejbližších. Jonghje, jak zjistíme v průběhu čtení, se chce změnit v strom. Tato na první pohled zcela šílená metamorfóza, kterou nelze uskutečnit, aniž by člověk nezahynul, je však pouze touhou po svobodě. V patriarchální společnosti, založené na tradici konfuciánství, je pro ženu téměř nemožné být sama sebou. Očekává se od ní, že ve svém životě bude především sloužit třem bytostem – otci, manželovi a synovi. Kdo chce tato zažitá pravidla porušit, toho čeká přinejmenším opovržení. Jonghje realizuje svou osobní vzpouru tím, že přestane jíst nejprve maso, poté živočišnou stravu, až nakonec – již v blázinci – odmítá jakoukoli potravu. Než by byla součástí systému, jež ji nutí roli, kterou si sama nevybrala, raději umírá. Vegetariánka představuje sondu do jihokorejské společnosti, přičemž postavy mužů – otce, manžela a švagra hlavní hrdinky – jsou vylíčeny dost odpudivě jako prázdné nádoby, které se snaží udržet formu. Manžel si bere Jonghje, protože se mu zdá průměrná – ano, čtete správně, nikoli výjimečná, ale zcela obyčejná, fádní, sice bez výrazných nedostatků, ale i bez kouzla. Švagr – pseudoumělec, který se nechává živit svou do úmoru pracující manželkou, sestrou Jonghje, zneužívá až dětské důvěry naivní švagrové, a přestože ví, že překročením morálních zásad klesne jeho umělecká i lidská hodnota, nedokáže ovládnout svůj chtíč. Otec vystupuje v příběhu přímo jen jednou, když jsme svědkem scény, kdy udeří svou dospělou dceru do tváře a násilím jí cpe maso do úst. Přesto si však na základě této jediné události dokážeme vytvořit obrázek despoty, tyranizujícího své ženy (manželku a dcery). A tento dojem se zhmotní v poslední části knihy, v níž sestra hlavní hrdinky přemítá nad dětstvím na venkově daleko od Soulu, kde otec, často posilněný alkoholem, vládl pádnou rukou. Han Kang otevírá mnohá společenská tabu, která kontrastují s technologicky i ekonomicky vyspělou podobou Jižní Korey, jak ji známe z novinových zpráv. Nevšední próza s poetickými rysy vám přivodí šok. Pár bezesných nocí je zajištěno. (vkv) |