![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Tento web je provozován na systému CMS. |
Za STARÝMI KRÁSNOSTMI s HrdličkovýmiProslulý Masarykův okruh přibližuje stará desková hra Vážení čtenáři, dnes se přeneseme do třicátých let 20. století a trochu si zazávodíme. Řeč bude o brněnském Masarykově okruhu, který právě v té době vznikal. Teď si asi řeknete, jak to souvisí se starými hračkami a naším muzeem. Ve své sbírce máme unikátní deskovou hru, která se jmenuje Masarykův okruh. Na herním plánu je vyznačen původní okruh, který měřil 29,1 km a jezdil se proti směru hodinových ručiček. Hra je velmi pěkně propracovaná, můžeme zde vidět různé postavy, například skupinu skautů v dobovém oblečení, četníky, dámy, pány Historii Masarykova okruhu jsme si dovolili vám čtenářům přiblížit díky pěkně zpracovanému článku ze stránek Automotodromu Brno (www.automotodrombrno.cz), kde je historie rozdělena po etapách. 1930 - 1937 První kapitola úctyhodné historie Masarykova okruhu se začala psát v roce 1930 v lesích za rozrůstající se brněnskou metropolí. Tehdy narychlo a s velkou podporou legendární závodnice Elišky Junkové začala vznikat závodní trať, jejíž jedno kolo měřilo neuvěřitelných 29,1 kilometru. Vedla po běžných silnicích, které v rekordně krátké době musely projít rekonstrukcí. Na trati se střídalo několik povrchů – od moderního asfaltu přes obvyklejší beton až po jezdci nenáviděné dlažební kostky v klesání k Popůvkám. Poprvé a naposledy kroužili jezdci po Masarykově okruhu proti směru hodinových ručiček. 1949 - 1963 V roce 1938 už kvůli politické situaci a blížící se válce závodníci v Brně neodstartovali a odmlka trvala dlouhých jedenáct let. Fanoušci se dočkali návratu rychlých aut až v roce 1949. Masarykův okruh se zkrátil na 17,8 kilometru. Navíc se změnil směr jízdy. Hned první ročník obnovených závodů dal vzniknout legendárnímu pojmenování „Farinova zatáčka“. Už v roce 1950 se začala psát tradice, kterou Masarykův okruh žije dodnes – závody silničních motorek. Přestože Brno nebylo ze začátku zapsáno v kalendáři světového mistrovství, bojovali na dráze o vavřínové věnce nejzvučnější světová jména. 1964 - 1974 V roce 1964 ukrojili pořadatelé z Masarykova okruhu další téměř čtyři kilometry přes Žebětín. Nově trať měřila 13,9 kilometru. Zato se hned v následujícím roce dostala do kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů a začala se psát nejslavnější kapitola Masarykova okruhu, která trvá dodnes. 1975 - 1986 Od druhé poloviny 70. let ale brněnská trať přestávala vyhovovat zpřísňujícím se požadavkům na bezpečnost. Po celém světě původní přírodní tratě nahrazovaly umělé a uzavřené okruhy a od počátku 80. let bylo jasné, že stejný osud čeká i Masarykův okruh. Ani další zkrácení – tentokrát už na 10,9 kilometru - nepomohlo. V roce 1982 se světové mistrovství jelo na „starém“ Masarykově okruhu naposledy. od 1987 Novodobá historie brněnského Masarykova okruhu se začala psát v roce 1987. Po dvou letech od začátku stavby zahájila provoz moderní uzavřená závodní dráha, která vznikla v netradičním prostředí lesů na okraji brněnské čtvrti Žebětín. Hned v úvodní sezoně 1987 se na Masarykův okruh vrátil seriál Mistrovství světa silničních motocyklů, jehož tradice v Brně sahá až do roku 1965. I když se od třicátých let okruh mnohokrát změnil, název zůstal původní. Nese totiž sílu jména – Masaryk! Jitka a Mirek Hrdličkovi |